HTML

Szabó Tímea

Szabó Tímea vagyok, a Párbeszéd Magyarországért társelnöke, országgyűlési képviselő.

Friss topikok

Címkék

2014.01.02. 09:08 Szabó Timi

Képtelenség helyett ésszerűséget, libegő helyett zugligeti villamost!

lijn_58_zugliget_1388649850.jpg_900x587

(fotó: hampage.hu)

A demokratikus ellenzék közös hegyvidéki jelöltjeként rengeteget beszélgetünk a kerület lakóival a helyi problémákról, jó és rossz dolgokról. A János kórház tragikus helyzetéről néhány napja írt Sipos Péter PM-es önkormányzati képviselőnk blogjában. Az egészségügy után talán a másik leggyakrabban femerülő probléma a közösségi közlekedés régóta megoldatlan helyzete. A megoldás pedig a lábunk előtt hever, csak akarni kell.

A budai városmag és Budakeszi közötti tengely közösségi közlekedési szempontból a budapesti agglomeráció egyik legkevésbé átjárható útvonala: a szűk közúti kapacitás miatt a reggeli és az esti csúcsidőben egyik dugó a másikba ér. A megoldás érdekében már a legképtelenebb ötleteket is bedobták - Pokorni Zoltán, a XII. kerület polgármestere szerint például libegővel kellene javítani a térség közlekedési viszonyain -, csak éppen a legkézenfekvőbb lehetőséggel, a zugligeti villamos újraindításával nem foglalkozik senki.

Amúgy a legrégebbi budapesti kötöttpályás közlekedési viszonylatról van szó, ahol - eredetileg a Lánchíd és Zugliget között - már 1868-ban lóvasút, 1896-tól pedig villamos közlekedett. A járat egészen 1977-ig üzemelt, majd - azzal az ígérettel, hogy a villamost trolival pótolják majd - az addigra már meglehetősen elaggott pályán "ideiglenesen" megszüntették a forgalmat. A leállított villamost, illetve a soha el nem készülő trolit átmenetileg egy villamospótló buszjárattal váltották ki - az 58V lett később a 158-as busz, ma pedig a 291-es jár ezen a vonalon.

Időközben kiderült, hogy sem a buszok sűrítése, sem a buszsávok felfestése nem enyhíti a naponta erre közlekedő tízezrek gondját, mert a közúti szűk keresztmetszetekkel egyik sem tud mit kezdeni. A megoldás a forgalom egy részének kötött pályára terelése lenne, legalább a legforgalmasabb szakaszon, vagyis Zugliget és a városközpont között. Itt a legfontosabb infrastruktúra-elemek (a budagyöngyei elágazás az egyik lehetséges végállomással, és kifelé Zugliget irányába sok helyen még a sínek is) megvannak, de természetesen új sínekre és légvezetékekre lenne szükség.

A régi-új zugligeti villamos közlekedhetne a Budagyöngye és Zugliget között, de korábban olyan elképzelés is megfogalmazódott, hogy az 59-es villamos végállomását helyezhetnék át, hogy a Szent János Kórház helyett Zugligetnél forduljon vissza. Az Együtt-PM közlekedési programjában általános érvényűen is szerepel, hogy a főváros leállított villamosvonalait (nem csak Budán, hanem Pesten is) újra kell éleszteni, de ezen belül az egyik legsürgősebb és leggyorsabban megoldható feladatnak a zugligeti villamos feltámasztását tartjuk.

A 2014-es választások után, amikor érdemi befolyásunk lesz a XII. kerület ügyeinek intézésére, az első teendőink egyike a villamosjárat újbóli beindítását célzó megvalósíthatósági tanulmány elkészítése és az engedélyezés előkészítése lesz. A ciklus végére a zugligeti villamosnak újra járnia kell - az érintett városrészek és a budai agglomeráció lakosságának érdekében.

Ha tetszett a cikk, csatlakozz Facebook oldalunkhoz és kövesd későbbi bejegyzéseinket is:

komment


süti beállítások módosítása